Tips voor een gezonde en comfortabele slaapkamer


Om je overdag goed te voelen en goed te presteren, is het van vitaal belang goed te slapen. En een van de belangrijkste hoofdrolspelers voor een goede rust is de slaapkamer. Hier geven wij je enkele richtlijnen om jouw slaapkamer te verbeteren en een betere rust te bereiken.

1. De temperatuur

De omgevingstemperatuur mag niet te hoog zijn; het ideaal is tussen 18 en 22 graden. Bovendien kan overmatige koude of warmte “micro-awakenings” veroorzaken die het normale slaapritme veranderen en ervoor zorgen dat je ’s morgens wakker wordt met het gevoel dat jouw lichaam niet is uitgerust.

Een opmerking: tussen kou of warmte, onthoud dat kou altijd gezonder is dan warmte.

2. Vochtigheid

Idealiter moet de luchtvochtigheid tussen 50% en 70% liggen. Vochtigheid is goed zolang het op het juiste niveau is. Je moet een droge omgeving vermijden, want die droogt de mond uit en bemoeilijkt de ademhaling. En in die zin zijn luchtbevochtigers een goede bondgenoot in de strijd tegen het gebrek aan vocht.

Het is ook raadzaam om planten in de omgeving te vermijden, omdat die zuurstof absorberen en allergie├źn kunnen veroorzaken, evenals tapijten en synthetische stoffen die stof absorberen.

3. Bed

Het bed moet comfortabel en stijf zijn, maar niet hard. En let op: veel deskundigen zijn het erover eens dat de kwaliteit van de slaap verbetert als het hoofdeinde van het bed naar het raam is gericht. En we mogen de twee belangrijkste elementen van het bed niet vergeten die het waard zijn om in kwaliteit te investeren: het matras en het kussen:

4. Matras

Una matras 200 cm: om ons te helpen beter uit te rusten, moet het matras aan vier basisvereisten voldoen:

 

– Absorbeert transpiratievocht;

– Vermijd warmteverspreiding;

– Ondersteun jouw lichaam op de juiste manier, zodat het zich perfect aanpast aan de anatomie van jouw wervelkolom;

– Hygi├źnisch.

5. Kussen

Essentieel om jouw hoofd in een natuurlijke positie te houden terwijl je slaapt. Als je zonder kussen slaapt, leunt jouw nek naar achteren en worden de nekwervels overmatig samengedrukt.

Het is ook niet goed om met een te dik kussen te slapen, want dat kantelt het hoofd naar voren en dwingt de ruggenwervels te ver uit te rekken. Het beste is een kussen te gebruiken dat laag en niet te zacht is, zodat het hoofd in lijn blijft met de nek.